Mer allergi

Nässelutslagen har varit borta helt sedan i torsdags! Från och med i lördags har jag också tagit bort ägg ur min kost, då han reagerade efter både frukost och lunch med ägg i. Kinderna blossade upp och det var fullt med små eksemprickar.

20120612-152230.jpg

Och så kom ett litet bakslag igår, då han blossade upp på kinderna och lite på bröstet. Vi försökte förbryllat tänka på vad jag ätit och dubbelkollade alla förpackningar hemma, men vi lyckades inte lista ut vad det berodde på.

Idag hände det igen. Antingen är det mer eller något annat han reagerar på eller så finns det någon annan orsak till nässelutslagen? Men eftersom de kommer när han ammar känns det som att förklaringen är i mjölken.

Dessutom har han haft det jobbig med magen de senaste två veckorna. Gaser och förstoppning, som ger en gnällig bebis. Jag tycker så synd om honom och känner mig så skyldig, om det är jag som stoppar i mig något som ger honom utslag och ont i magen. Värst är att inte veta hur han känner sig inuti. Har han klåda eller är det svårt att andas? Kan man märka sånt innan det blir riktigt illa? Är jag nojig och inbillar mig? Ja, det är många tankar som snurrar. Klart är i alla fall att vi verkar ha fått en känslig liten kille som vi kommer att behöva lära känna på flera sätt.

Detta inlägg publicerades i Barn, Hälsa och märktes , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mer allergi

  1. Lisa skriver:

    Hej vännen! Har inte varit inne på din fina sida på ett tag men nu har jag läst ikapp. Trist med allergierna… Ägg, mjölk och fisk är korsallergier. Vi fick rådet att inte ge Alice fisk före 1-års ålder eftersom man konstaterade ägg- och mjölkallergier ganska tidigt. Äggallergin upptäckte jag själv på samma sätt som du verkar ha gjort – blommande utslag i samband med amning när jag ätit ägg till frukost. Jag känner igen utslagen mycket väl. Jag skulle säga att du märker tydligt om V skulle få svårt att andas. Hosta är t.ex. ett tydligt tecken… Väsande andning ett annat. Det är otäckt med allergier och tankarna spinner lätt iväg, jag vet. Har BVC skickat någon remiss för pricktest? Om pricktesterna visar något – se till att få mediciner på en gång då så har ni laddningar hemma sen, då lugnar sig tankarna tycker jag. Kan skicka dig en bild på hur Alice såg ut efter en sked gröt med mjölkprotein i… Tänker på er! Stor kram!

Kommentarer är stängda.