Doptårtan

Jag fick ju tänka om lite med doptårtan och göra den mjölkfri. Grädde gick ju bort direkt, men resten var inte så komplicerat. Det gäller att läsa noga på alla förpackningar bara, så att det inte finns mjölk i ströbröd eller liknande. De flesta mousser på pulver innehåller skummjölk, så de gick bort. Men jag ordnade det på egen hand.

20120610-101708.jpg

Mjölkfri tårtbotten med chokladsmak, delad i tre delar. Underst blev det ett lager mangomousse, gjord på Carlshamns Luftig Visp, färsk mango och florsocker.

På botten nr 2 ligger vaniljkräm, gjord på kokmarsanpulver (mjölkfritt) och havredryck. Den blir lite gråare i färgen än marsan på mjölk, men smaken är god.

20120610-102106.jpg

Jag täckte tårtan med chokladsmörkräm, gjord på mjölkfritt margarin. Som ni ser har jag spritsat en ring med smörkräm runt varje botten innan jag täckt lagret med fyllning. Det har jag lärt mig att göra för att fyllningen inte ska rinna ut. Det blir lättare att täcka tårtan om man gör så. Använd det du ska täcka tårtan med, tex grädde eller smörkräm.

Ställ gärna tårtan i kylen en stund efter att du fyllt varje lager. Då stelnar fyllningen lite och det blir lättare att jobba vidare.

20120610-102916.jpg

Jag dekorerade tårtan med vitt marsipanlock från ICA, som jag kavlade ut i lite florsocker, då det såg lite litet ut. Jag modellerade babyconverse i vit sockerpasta, som jag delvis färgade blå. Det var roligt, men svårt då jag använde sockerpasta från Dr Oetker, som tyvärr inte är den bästa kvaliteten. Men så blir det om man inte kommer på i tid att man ska leka konditor. 🙂

Jag smälte mörk choklad (med hög kakaohalt så den är mjölkfri) och skrev Vilmer och gjorde hjärtan. Jag gjorde flera så det räckte till att dekorera även den andra tårtan, en vanlig marängtårta.

Mangomousse

1 förp havregrädde (tex Vispa Luftig från Carlshamn)
1 pkt frusen mango (eller en färsk) i tärningar
1 dl florsocker

Tina mangon och mixa slät med florsockret. Vispa havregrädden fluffig, tillsätt mangopuren och vispa ihop allt. Låt stå en stund i kylen.

Chokladsmörkräm

200 g mjölkfritt margarin
500 g florsocker
3 msk kokande vatten
3 msk kakao

Blanda kakaopulver och kokande vatten i en skål. Tillsätt de övriga ingredienserna och vispa fluffigt. Vispa försiktigt i början, florsockret dammar rätt så mycket innan det blandats ordentligt med smöret. Går bra att frysa, precis som alla andra smörkrämer.

Detta inlägg publicerades i Barn, Recept och märktes , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Doptårtan

  1. Monica skriver:

    Så otroligt fin tårta!!!
    Gjorde själv mjölkfri tårta för ett tag sedan men den blev sådär… Den här lät god, så jag tror jag sparar ditt recept till framtida festligheter… 🙂

Kommentarer är stängda.